Dat je met 17 jaar op de openbare weg mag rijden volgens het 2toDrive principe, is niet meer weg te denken in het Nederlandse autobeeld. In de Nederlandse Autocross is dit ook al zo met de juniorklasse, omdat ook hier de gedachte gold, wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Deze gedachte is door het Bestuur Sectie Autocross nooit meer losgelaten en daarom komt er in 2016 een nieuwe klasse bij; de Juniorbuggy klasse.
Tekst: Bestuur Sectie Autocross
Foto: Pahler Motorsport
In de landen om ons heen is de Juniorbuggy, waarin je mag rijden als je tussen de 13 en de 21 jaar oud bent, al jaren een begrip in de autocrosswereld. De FIA gebruikte deze klasse dan ook al als opstapklasse voor nieuw talent en stelde het FIA EK Autocross voor deze klasse open. Dit bleef in Nederland niet onopgemerkt, want Chantal van der Putten maakte een voorzichtige overstap naar deze klasse. Dat moest wel op buitenlandse banen, want in Nederland was er nog geen ruimte voor deze klasse. Afgelopen seizoen stapten ook haar broer Bart, en Timo Pähler in deze klasse in. En zo werd ook bij het BSAC het gemis voelbaar van deze klasse, mede omdat je met deze klasse op eigen bodem al aansluiting kan zoeken met het FIA EK Autocross. Als deze stap te ver is, kun je op nationaal niveau nu ook al ervaring opdoen en zo in de toekomst een makkelijker overstap naar een Sprinterklasse maken.
Om draagvlak voor deze klasse te krijgen, wordt vanaf het seizoen 2016 een voorzichtige start gemaakt met de Juniorbuggy klasse, waarbij ook in Nederland de leeftijdgrens tussen 13 en 21 geldt. De komende drie seizoenen worden als proefperiode aangemerkt, waarbij na seizoen twee gekeken wordt of er genoeg potentie voor deze klasse bestaat. Dan worden de toekomstplannen van deze klasse opnieuw bekeken en daar waar nodig bijgesteld. Hiermee wil het BSAC nogmaals onderstrepen dat deze klasse geen vervanger is van de huidige juniorklasse en ook het NK Autocross nog geen deel gaat uitmaken van de competitie.
Qua techniek is de klasse gebaseerd op een sprinterframe en mag er een motor aanwezig zijn met een maximale cilinderinhoud van 600cc. Meerdere motoren is niet toegestaan, maar aandrijving op alle 4 de wielen daarentegen wel. Wil je niet met aandrijving op alle wielen rijden, mag dat ook en zal er een gewichtscompensatie zijn om dit nadeel als voordeel te kunnen zien.
In de komende maanden zal er met (potentiele) rijders en clubs gekeken worden naar het draagvlak voor deze klasse. Uit deze gesprekken zal naar voren komen of, en in welke vorm er een wedstrijdplatform gecreëerd kan worden. Dat het zich uit moet strekken over alle delen van Nederland, is daarbij vanzelfsprekend.
Heb je interesse en/of vragen over de Juniorbuggy klasse, aarzel dan niet en stuur ons een mail op het volgende adres: autocross@knaf.nl
Wil je liever face-to-face contact hebben, dan kan dat ook. Op 4 november 2015 is er in Apeldoorn, bij Van der Valk (Van Golsteinlaan 20, 7339 GT), een bijeenkomst georganiseerd waar iedereen die belangstelling heeft aan mag schuiven voor vraag en antwoord. Gebruik het bovenstaande emailadres om je z.s.m aan te melden.