Wijzigingen in goedgekeurde helmen

tooren.032
De tweede helft van 2016 is begonnen, hoog tijd om alvast weer voorzichtig vooruit te blikken op de eerste aanpassingen in de reglementen voor volgend jaar. Waar moeten we rekening mee houden?

Laten we maar eens kijken naar wijzigingen in de persoonlijke uitrusting. De duurste aanschaf is ongetwijfeld de helm. Voor die vormen van competitie die moeten voldoen aan de FIA-eisen van de Annexe L (en dat is het overgrote deel van de autosport in Nederland) zijn er drie technieklijsten die vastleggen waaraan helmen moeten voldoen. De helmen voor de breedtesport staan beschreven in Technieklijst 25.

Let op!
Er zijn twee groepen helmen waar aandacht nodig is. De eerste groep omvat helmen toegestaan in de Autocross, die voldoen aan Snell M2005 en Snell M2010. Deze helmen mogen niet meer worden gebruikt na 31 december 2016. De tweede groep zijn de helmen volgens Snell SA 2005 wanneer die niet zijn voorzien van HANS ankerpunten per FIA standaard 8858-2002, alsook alle helmen met een SFI keurmerk: deze verliezen hun geldigheid op 31 december 2018 (dus twee jaar later). Alle andere helmen kunnen voorlopig (zoals nu bekend) nog zeker 4 jaar mee.

Dan zijn er de helmen beschreven op technieklijst 33 voor het middensegment: de helmen die voldoen aan FIA-norm 8860-2004 of 8860-2010. Dit zijn de helmen die standaard af fabriek zijn uitgerust met een Frontal Head Restraint systeem. Hier zijn geen aanpassingen aangekondigd.

verschoor
Aan de top vinden we de de helmen volgens technieklijst 41: dit zijn de top-end helmen die voldoen aan FIA standaard 8858-2010. Dit zijn de helmen die vereist zijn voor de grote internationale wedstrijden; ook hier zijn geen aanpassingen aangekondigd.

Wat bij helmen zo mogelijk nog belangrijker is dan de aankoopdatum, is de staat van de helm. Bij aankoop van een helm is iedereen doordrongen van de hoogte van de investering, maar dat besef wil nog wel eens wegebben als men ziet in welke staat helmen soms bij de technische keuring worden aangeboden. Wanneer men een helm van enige hoogte laat vallen, kan vaak niet of nauwelijks uitwendige schade worden vastgesteld en kun je uitgebreid discussiëren over de vraag of die helm nog gebruikt mag worden of niet. Maar als je aan de buitenkant butsen ziet, of er delen van de buitenste laag verdwenen zijn, mag je serieuze vraagtekens zetten bij de beschermende werking van zo'n helm.

De Frontal Head Restraint (FHR) systemen vind je terug in Technieklijst 29. Ook hier zijn geen wijzigingen in de toegelaten systemen, er komen alleen maar nieuwe systemen bij. Ook hier een voorzichtige verwijzing naar het gebruik: de band die de helm vastzet aan de beugel mag geen verzwakkingen vertonen, zoals losse draadjes, of slijtsporen. Ook de beugels die om ankerpunten haken, mogen geen beschadigingen vertonen. Koop bij twijfel een reserveband, en laat je door de leverancier uitleggen hoe je die moet monteren.