"Waarom zit uw brandblusser niet vast?"

eriksson.050
Als TC-toerist loop ik veel op evenementen rond. Regelmatig hoor ik dan de opmerking dat er iets mis is met de brandblusser. Loszittende blussers (de nachtmerrie van iedere circuit-arts), maar ook niet of slecht werkende blussystemen komen helaas te vaak voor.

Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen, maar het zal u maar gebeuren......er breekt brand uit! Om brandjes te blussen, kennen we twee verschillende systemen, de zogenaamde 'handblusser' en het 'vaste blussysteem' (verplicht in rally).

brandblusinstallatie
'Vaste blussystemen' zijn in de regel een behoorlijk stuk duurder, maar hebben als voordeel dat de montage van de blusmiddeltank een vaste bevestiging is en dat de blusser bedienbaar is vanuit de stoel én vanaf de buitenkant van de auto. Bijkomend voordeel is, dat er wordt gewerkt met sproeikoppen, die je kunt monteren op plekken waar brand uitbreekt, of waar brand veel schade aanricht (bijv. in motorruimte en in het interieur).

handblus
'Handblussers' zijn wat minder duur dan blussystemen. De montage van handblussers is vaak niet goed in orde. De steunen waarin de blusser ligt, dienen goed vast in de auto te zijn gemonteerd (dus niet met een paar M6 boutjes, of parkers!) en daarnaast dienen de klemmen, die de blusser op z'n plaats houden, goed vast te klemmen. Dit wordt vaak onderschat en de schade van een losgeraakte blusser is niet te overzien! Zorg er dus voor dat uw blusser niet uit zichzelf los kan raken. Tóch kent een handblusser ook een voordeel waar veel mensen niet aan denken. Stel dat u op het circuit een andere auto in vlammen ziet, waarbij de rijder nog in de auto zit.... U kunt dan stoppen, uw blusser pakken en helpen met blussen!

larsson.070
In het KNAF Autosportjaarboek kunt u lezen waar de blusser minimaal aan dient te voldoen. Met de winter in aantocht, is het zeker de tijd om eens op het gemak te lezen waar uw blusser precies aan dient te voldoen, en dit in uw auto te controleren!

Peter Popeijus

Historisch Technisch Paspoort
In het laatste weekend van augustus werd op Circuit Park Zandvoort de Historic Grand Prix Zandvoort verreden. De inmiddels vierde editie van dit fraaie evenement, waarin een grote verscheidenheid aan prachtige historische raceauto's te bewonderen was, trok een recordaantal toeschouwers. De KNAF was tijdens de Historic Grand Prix met een eigen stand op het circuit aanwezig om rijders en bezoekers te informeren over de diverse werkzaamheden van de KNAF. Gezien het karakter van het evenement lag de nadruk op het geven van uitleg over het Historisch Technisch Paspoort. In bijgaand KNAF Fast video report nog even kort wat een Historisch Technisch Paspoort is en hoe het kan worden aangevraagd.