Zonder wielen kunnen we niet rijden, dat staat vast. Als vaste paddock-toerist zie ik eigenlijk alle monteurs de wielen vastzetten met een momentsleutel, ingesteld op ergens tussen de 90 en 120 Nm. Tóch zie ik hier en daar weleens een auto binnenkomen op drie wielen.... Hoe kan dat?
Natuurlijk kan het weleens gebeuren dat iemand gewoon vergeet de wielen vast te zetten. Ik hoor je denken, "STOM NATUURIJK", net zo stom als dat hoodpins worden vergeten en wees eerlijk; heeft jouw motorkap nog nooit tegen de ruit gestaan, of ben jij niet de pitbox al eens ingereden met een rammelende en raar voelende auto? Ik denk dat het bij velen van ons best wel een keer is gebeurd.
Maar goed, zeker zo vaak komt het door een afgebroken tapeind.... Bij een sprintrace ben je dan meteen klaar met rijden, bij een endurance race kun je "even snel" een tapeind vervangen, maar de tijd die dat kost, die haal je nooit meer in. Ik heb het weleens nagevraagd; waarom breken die tapeinden? Slijtage, hoor ik dan....en dat is best gek, want als het goed zit, dan is er eigenlijk geen slijtage mogelijk.
Wat is er dán aan de hand, hoor ik je denken? Volvo's rijden met BMW-wielen, E30's met Renault-wielen enz. enz. Het lijkt allemaal te passen.... De steek is toch bij allemaal 4x100? Spacers ertussen om de wielen iets breder te hebben, prima! Ja, dat klopt, maar klopt de maat van het asgat ook? Het wiel hoort gecentreerd te worden door middel van het gat, wat met een nauwkeurige passing over de naaf heen schuift. Zonder de wielmoeren, zit het wiel op z'n plek. Met diezelfde moeren trek je het wiel tegen de naaf aan. Als het asgat in het wiel kleiner is dan de naaf, dan past het wiel niet, dus daar zit het probleem niet, maar als het gat in het wiel groter is dan de naaf, dan past het wiel....
Nee, want de tapeinden en moeren gaan dan voor de centrering zorgen.....Nu hoor ik nog steeds mensen denken "ja, maar het wiel zit dan toch gecentreerd?" Ja, alleen zijn de tapeinden en wielmoeren bedoeld om het wiel tegen de naaf te houden en zeker niet om te centreren. Alle zijdelingse krachten die ontstaan (en dat is véél, zeker op banden met veel grip!), moeten dan door de tapeinden worden opgevangen....en dát gaat niet! Uiteraard geldt dat ook voor spacers. Centreren de spacers niet? Garantie op afbrekende tapeinden!!
De eerste wedstrijden zijn begonnen; wil je uitrijden en heb je weleens afgebroken tapeinden? Check dan even of je wielen écht passen en of je spacers gebruikt (als je deze gebruikt) met centreerranden!