Papierwerk bij uw veiligheidsconstructie (ROPS); weet u hoe het zit?

CC verhaal
Een paar weken geleden was ik bij de 24 uur van Le Mans. Voor mij een jaarlijks uitje en het enige moment dat ik even op vakantie ben. 'Grote mannen autosport' kijken!

Het is donderdag, ik zit lekker langs Mulsanne Straight en de telefoon gaat. Een autosporter aan de telefoon. Hij staat in Hockenheim en de Duitse Technische Commissie vertelt hem dat zijn papieren niet in orde zijn! Gek genoeg gaat een half uur later de telefoon wéér; een andere autosporter, die ook niet mag rijden omdat z'n papieren niet in orde zijn. Er volgt een heel gesprek met de Duitse T.C. Ja, beide heren zeggen een gecertificeerde Roll Over Protection System (ROPS) te hebben, maar van beide auto's zien de ROPS-documenten er niet uit als certificaten, aldus de T.C. Gelukkig werden beide heren niet direct naar huis gestuurd en mochten zij toch deelnemen aan het evenement. Ik was natuurlijk blij dat ik beide heren had kunnen helpen.

Maar wat was er nu eigenlijk gebeurd?
De een had een ROPS in England gekocht, de ander in Nederland. Beide heren hadden van de leveranciers een document bij de ROPS gekregen. De documenten zagen er keurig uit. De producenten zijn ook bekende namen in de autosport en beide producenten zijn erkend als rolkooi-producent bij de KNAF respectievelijk MSA (UK). Ook staat op beide documenten een tekening van de ROPS, met daarbij de maatvoeringen en specificaties van de gebruikte buizen. De eigenaren van de auto's waarin deze ROPS gebouwd waren, hadden het idee dat zij een FIA-certificaat bij hun ROPS hadden. Na bestudering van de documenten bleek het echter slechts een 'bouwverklaring' van de producent te zijn. Deze bouwverklaringen geven aan dat de ROPS voldoet aan de normaal geldende reglementen voor zelfbouwkooien (253.8.1A en 253.8.3), niet meer en niet minder. Een FIA ROPS-certificaat wordt door de KNAF per ROPS gecontroleerd op ontwerp, regelgeving, maar ook op materiaalgebruik en tenslotte, als de ROPS gereed is, op bouwkwaliteit. Hiermee ontstaat een waarborg voor een reglementair correcte en correct geproduceerde ROPS, waar de KNAF, namens de FIA, het certificaat voor kan afgeven. Dit ROPS-certificaat is een door alle overkoepelende autosportfederaties gerespecteerd certificaat. Daarmee geeft dit dan ook praktisch nooit problemen bij de T.C. van evenementen in binnen- en buitenland.

Mocht u een auto (laten) prepareren en is een ROPS een vraagstuk? Op de KNAF-website staan de adressen van KNAF-erkende rolkooi-producenten. Vraag deze producenten om een FIA-certificaat!

Peter Popeijus