Mazda geeft KNAF Academypupil kans als gastrijder in Ribank Mazda MaX5 Cup tijdens Pinksterraces

Jim vd Heuvel2
Mazda biedt tijdens de komende Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort het stoeltje in haar gastenauto met nummer 94 aan aan Jim van den Heuvel, één van de KNAF Academy pupillen. Hij zal het op 24 mei moeten opnemen tegen het grootste aantal tegenstanders ooit in de geschiedenis van de Ribank Mazda MaX5 Cup: naar verwachting verschijnen er ruim 50 auto's aan de start.

Tekst: P.R.

Met 72 uitgegeven startnummers aan het begin van dit nieuwe seizoen is de Ribank Mazda MaX5 Cup wederom een van de meest succesvolle raceklassen in Nederland, nu de populariteit van de duurdere klassen tanende is. Het DNRT biedt voor steeds meer rijders genoeg mogelijkheden om veel plezier aan betaalbaar en competitief racen te beleven, wat de sterke groei van de Ribank Mazda MaX5 Cup ook verklaart.

Mazda biedt met Pinksteren een nieuw talent een kans om ervaring op te doen in een grote klasse als deze. Jim van den Heuvel (17) is één van de eerste pupillen van de KNAF Academy. Met dit instituut wil de overkoepelende kart- en autosportfederatie in een zo vroeg mogelijk stadium een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van jonge talenten. Race- en rallyscholen konden rijders of rijdsters bij de KNAF opgeven. Naast getoonde rijkwaliteiten telde ook mentaliteit zwaar mee. Het programma van de KNAF Academy bestaat uit een aantal workshops waarmee de deelnemers een extra basis wordt meegegeven om te slagen op hun weg naar de top. Naast een programma voor fysieke training en mentale ontwikkeling behoren ook mediatraining en het optimaliseren van de rijvaardigheid tot het opleidingspakket van de KNAF Academy.

Van den Heuvel komt uit een rally-familie, maar moet voor die sport eerst 18 jaar zijn en die leeftijd bereikt hij in juli. Tijdens de cursussen en testritten maakte de jeugdige Van den Heuvel al indruk met snelle tijden en een uitstekende wagenbeheersing. Als voorbereiding op zijn rallydebuut legde hij ook al de nodige meters af op Circuit Park Zandvoort.
"Racen met meer dan 50 identieke achterwielaandrijvers is iets speciaals", vertelt Jim van den Heuvel. "Ik ben dan ook erg blij met deze kans. Met zoveel auto's is er voor iedereen in het veld altijd competitie, dat maakt het zo spannend. Ik hoor alleen maar leuke en sportieve verhalen over de klasse, over de coureurs en het vele close-racing, dus wat dat betreft moet het wel één groot feest worden tijdens de Pinksterraces! De eerste tien auto's rijden binnen twee seconden van elkaar. Ik ga mijn uiterste best doen om competitief te zijn en hoop dan ook bij die eerste tien auto's te zitten", aldus Van den Heuvel.

De zeven evenementen van de Ribank Mazda MaX5 Cup vinden plaats op vijf verschillende circuits. Naast dat van Zandvoort worden ook Assen, het Belgische Zolder en Spa/Francorchamps en Oschersleben in Duitsland aangedaan. Het resterende programma voor seizoen 2015 ziet er als volgt uit:
• Dinsdag 19 mei Zolder (B) race 3 + 4
• Weekend 23 - 24 mei Zandvoort race 5 + 6 Pinksterraces
• Woensdag 8 juli Assen race 7 + 8
• Zaterdag 18 juli Zandvoort Sponsordag
• Zondag 9 augustus Zandvoort race 9 + 10
• Weekend 5 - 6 september Spa / Francorchamps Internationaal GT Open
• Weekend 25 - 26 september Oschersleben (D) race 11 + 12
• Zondag 18 oktober Zandvoort race 13 + 14 Finaleraces

In Nederland en Engeland is het racen met de Mazda MX-5 al jaren bijzonder populair, evenals in de Verenigde Staten van Amerika, waar Mazda de grootste autosportsponsor is en tevens hoofdsponsor en eigenaar is van het circuit van Laguna Seca.61 % van alle raceauto's in Amerika is een Mazda.

De ideale combinatie van sportief rijden tegen een uiterst betaalbare prijs en een ultiem gevoel van vrijheid past prima binnen het concept van MaX5 Racing.In het nog steeds aan populariteit winnende kampioenschap in Nederland wordt er uitsluitend gereden met de Mazda MX-5 1.6 liter van de eerste generatie (NA, 1990-1993) met 116 pk (135 Nm) en handgeschakelde vijfbak. Het minimum gewicht, inclusief rijder, is 960 kg. Een zeer betaalbare klasse waarin voor zowel de beginnende rijder als de ervaren coureur veel plezier te behalen valt.