Hoe zit het met een hoofdstroomschakelaar?

hoofdstroomschakelaar sticker
Sinds een aantal jaren is in iedere auto die aan wedstrijden deelneemt een hoofdstroomschakelaar verplicht (KNAF Autosportjaarboek Annexe J 253.13). Wat is nu precies de reden hiervan?

Bij een ongeval komen de officials u helpen. Mogelijk bent u al uit de auto, maar het kan ook zo zijn dat u er niet zelf meer uit kunt. Het is dan van belang dat een official de motor van uw auto kan uitzetten, de stroom van de benzinepomp etc. kan uitschakelen, maar ook zoveel mogelijk van de bekabeling buiten werking kan zetten.

Als u erover nadenkt, is het logisch, want wat niemand wil, is dat u beklemd, ondersteboven in uw auto ligt, de officials proberen u uit de auto te krijgen en er door kortsluiting of een defecte benzineleiding (waar 3 bar of meer druk op staat), brand uitbreekt. Bij veel auto's staat de accu echter achterin en loopt de hoofdstroomkabel van de accu (achterin) naar de motor, voorin de auto. Bij deze auto's is de beste positie van de schakeling dus dichtbij de stroombron; de accu, uiteraard te bedienen vanaf de buitenzijde van de auto. U onderbreekt dan ook de (lange) hoofdstroomkabel. De bediening van de hoofdstroomschakelaars, dicht bij de accu, is vaak wat lastig te maken. Een lange trekkabel is mogelijk, echter er zijn ook elektrische hoofdstroomschakelaars te koop. De bediening van deze hoofdstroomschakelaars is eenvoudiger op afstand te maken (geen trekkabel, maar een drukknop met bedrading).

Het is raadzaam om eens goed te kijken of u een hoofdstroomschakelaar in uw auto heeft, en of die goed functioneert. Denk er dan bij dat de official die u komt redden, deze wil bedienen en dat hij graag (zeker op dat moment) alles uitschakelt! Mocht u twijfels hebben over uw schakelaar, vraag dan bij één van uw leveranciers van autosportartikelen of bekende autosportteams naar de mogelijkheden en prijzen. Ook de hoofdstroomschakelaar is er voor uw veiligheid, en veilige autosport, dat willen we toch graag allemaal!