De FIA heeft onlangs een drietal berichten gepubliceerd met betrekking tot de openingsmethoden van helmen die voldoen aan FIA Standard 8860-2010,een brandblusser die niet meer voldoet aan de FIA Standard 8865-2015 en de nieuwe R4 klasse in de rallysport.
Openingsmethoden voor helmvizieren Alleen voor geavanceerde helmen die voldoen aan FIA Standard 8860-2010
Tijdens een medische interventie na een ongeval is een van de eerste belangrijke acties het openen van de helmvizier om te controleren of de coureur nog bij bewust zijn is en ademt.
Het openen van de helmvizier helpt bij het onderhouden van communicatie met het slachtoffer om informatie te verkrijgen en ervoor te zorgen dat hij / zij het bewustzijn niet verliest.
De FIA heeft een document gemaakt van alle helmen met FIA Standard 8860-2010 en hoe de vizieren geopend kunnen worden: 17.03.31_ASN_Information_note_8860-2010_helmets_visor_opening_V00.pdf
Brandblusser Valve Co. Ltd (FEV) - veilige leegmaakprocedure van cilinders
De FIA en FEV hebben een gedetailleerde lijst van producten verstrekt die niet meer voldoen aan de FIA Standard 8865-2015 en daarom niet meer gebruikt mogen worden. Er is een terugroepactie gestart, maar sommige auto's kunnen nog steeds uitgerust zijn met de defecte cilinders. Let op dat FEV een gedetailleerde procedure heeft gegeven met betrekking tot het leegmaken van de cilinder. Elk team dat de cilinder wil vervangen dient deze procedure zorgvuldig te volgen en om bij eventuele vragen deze rechtstreeks aan FEV te stellen.
Klik hier voor het volledige bericht van de FIA en de procedure om de cilinder leeg te maken.
R4-kits voor regionale en nationale rallyauto's
Vanaf juli 2017 lanceert de FIA een nieuwe klasse in de rallysport: de R4-klasse.
De FIA heeft ORECA geregistreerd als leverancier van R4-kits voor rallyauto's die meedoen in de FIA Regionale en Nationale Rally Kampioenschapswedstrijden. De R4-Kit is een door de FIA-goedgekeurde set van onderdelen die kunnen worden gemonteerd op verschillende soorten auto's, waardoor een productievoertuig kan worden omgezet naar een vierwielaangedreven 1,6 liter turbo rally auto. Dit concept maakt de weg vrij voor potentieel meer auto's en merken om op regionaal en nationaal niveau te concurreren en, net zo belangrijk, tegen lage kosten. Deze nieuwe R4-auto voldoet volledig aan de veiligheidsspecificaties van de FIA en heeft een prestatieniveau dat lager is dan dat van een R5-auto.
Lees hier het volledige persbericht.
Lees hier meer over de R4-kit.