Einde van uitgifte re-issue certificaten voor sprinterframes

Sprinter
Via deze weg willen wij u informeren dat de zogenaamde “re-issue certificaten” voor sprinterframes niet meer afgegeven zullen worden na 31-12-2018. De laatste datum om een re-issue aanvraag in te dienen is 01-12-2018.

Ter verduidelijking hieronder nogmaals de regels met betrekking tot het aanvragen van een “re-issue certificaat”:
Voor welke sprinterframes geldt dit?
Sprinterframes die al in het bezit zijn van een KNAF certificaat dat een afgiftedatum heeft van vóór 2008 komen in aanmerking voor een “re-issue certificaat”. Ga naar een KNAF erkende rolkooi producent voor meer informatie. Uw rolkooi producent zal ook de aanvraag bij de KNAF verzorgen.

(Let op: u dient in het bezit te zijn van het originele certificaat, uw rolkooi producent dient deze namelijk naar de KNAF te versturen)

Wat zijn de benodigde aanpassingen?
De aanpassingen om een “re-issue certificaat” te verkrijgen, dienen te worden uitgevoerd door een KNAF erkende rolkooi producent. Deze rolkooi producent neemt de gehele product-verantwoording van het frame op zich, ook al is het frame eerder door een andere rolkooi producent gemaakt.
Elke aanvraag wordt apart beoordeeld en de volgende aanpassingen moeten in de aanvraag opgenomen worden om een re-issue certificaat te verkrijgen:
1: De hoofdbuis dient te worden voorzien van twee diagonale buizen (als omschreven in RH* 2.1.1 en afbeelding 253-7) waarvan de diameter gelijk is aan de hoofdbuis, echter minimaal 30x2.0mm. Het kruispunt van de diagonale buizen dient te zijn voorzien van twee inzetstukken als omschreven in Ann. J 8.2.14 en afbeelding 253-34.
2: De zijrolbeugel dient te worden voorzien van een afsteuning, omschreven in de RH1 als “Windscreenpillarreinforcement”, afbeelding 253-15. Als deze versterking andere buizen kruist, dienen deze kruispunten tevens te worden voorzien van inzetstukken ( Ann. J. 8.2.14 en afbeelding 253-34). De maatvoering van de versterking dient gelijk te zijn aan de maatvoering van de hoofdrolbeugel, echter minimaal 30x2.0 mm. Deze afsteuning hoeft niet te worden toegepast, als de voorrolbeugel/zijrolbeugel voldoet aan de gestelde “windscreenpillarreinforcement” regel. Is er geen verticale afsteuning in de zijrolbeugel/voorrolbeugel aanwezig, dan dient deze ook te worden toegevoegd. Ook deze dient gelijk te zijn aan de maatvoering van de zijrolbeugel/hoofdrolbeugel, echter minimaal 30x2.0mm.
3: In de onderzijde van het frame dienen twee diagonale versterkingen te worden aangebracht. Deze zijn bedoeld om het onderlichaam ( met name de benen) van de rijder te beschermen. De buizen dienen minimaal te worden gemaakt van de onderzijden hoofdrolbeugel, tot de tegenoverliggende onderzijden van de voorrolbeugel. Deze buizen dienen minimaal 30x2.0mm te zijn. Daar waar andere buizen worden doorkruist, dienen deze kruispunten tevens te worden voorzien van inzetstukken ( Ann. J 8.2.14 en afbeelding 253-34).

Uw KNAF erkende rolkooiproducent is op de hoogte van de procedure voor het aanvragen van een re-issue certificaat.

*RH: 2017 Homologation Regulations for Safety Cages / FIA SPORT/ Technical Department/WMSC 09-03-2017