Download de KNAF app

Blije gezichten bij KNAF-circuitdag op TT Circuit Assen

De naweeën van Eunice en de voorboden van storm Franklin zorgden voor een drijfnat en winderig Assen, maar ook dat kon de sfeer tijdens de KNAF-circuitdag op het TT-circuit niet bederven. Louter tevreden gezichten, of het nu ging om de licentiehouders die kwamen voor hun medische keuring, de officials die de TC-opfriscursus bijwoonden, de leden van de TeamNL KNAF Business Club, of de rijders die wilden kennismaken met de raceklassen van V-Max Racing Management en de ACNN.

Op zondag 20 februari had de KNAF TT Circuit Assen tot zijn beschikking en maakte van de gelegenheid gebruik om op deze fraaie locatie diverse activiteiten te ontplooien.

medischekeuring.01

In het mediacentrum werd een keuringsdag georganiseerd waar rijders de voor het aanvragen van hun licentie zo noodzakelijke medische keuring konden laten doen. Net als bij eerdere keuringsdagen op andere locaties werd ook Assen weer goed bezocht. Door de inschrijving vooraf en het hanteren van tijdvakken waren er ook hier geen wachttijden en verliep de doorstroming uiterst soepel.

tctraining 9788

De KNAF beschikt over een heel scala aan opleidingen voor officials. Van de gelegenheid werd gebruik gemaakt om op de circuitdag voor een groep TC-officials een opfriscursus te verzorgen.

tctraining 9868

Na een presentatie met daarin onder andere de meest actuele stand van zaken, werd de groep opgedeeld en ging het richting een pitbox waar een drietal auto’s stond opgesteld en diverse praktijkopdrachten moesten worden uitgevoerd.

businessclub 9746

De KNAF-circuitdag betekende ook de aftrap van het nieuwe seizoen voor de TeamNL KNAF Business Club. Door de coronabeperkingen waren bijeenkomsten in de afgelopen twee jaar niet mogelijk. Met de meeting in Assen werd het bijna startende seizoen goed ingeluid. In de fraaie Legends Club van TT Circuit Assen kregen de leden eerst een presentatie over de stand van zaken en de plannen voor komend jaar.

businessclub 9811

Na de lunch was het tijd voor actie. Na een briefing mochten de leden van de business club onder begeleiding van een instructeur zelf plaatsnemen achter het stuur van een BMW van TT Raceworld en even voelen hoe het is om coureur te zijn.

businessclub 9822

businessclub 9818

Maar daar hield het niet mee op. Een paar pitboxen verder stonden twee raceklare BWM’s M240i van Dayvtec en mochten de business club leden plaatsnemen naast Leonard Hoogenboom en Dennis Houweling voor een paar echt snelle ronden op het TT-circuit. De glimlach was daarna niet meer van de gezichten te branden.

kraan mv

In samenwerking met V-Max Racing Management en de ACNN stond de baan tijdens de KNAF-circuitdag ook open voor rijders die kennis wilden maken met een van de raceklassen van deze organistoren. Johan Kraan Motorsports was daarbij aanwezig met een Mazda MX-5, het type auto waar Kraan voor komend V-Max-seizoen nog enkele plekjes vrij heeft. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Johan Kraan. MV Motorsport van Maikel Verkade had zelfs auto’s uit de Mazda MX-5 Cup, Ford Fiesta Sprint Cup en BMW M2 Cup in de pitboxen staan. De belangstelling om het drijfnatte circuit op te gaan was groot, en naast de nodige nieuwe gezichten, waren er ook enkele bekende namen die van de gelegenheid gebruik maakten om een eventuele nieuwe klasse te verkennen.

calkoen 9757

Een van de eerste rijders die klaar stond om in te stappen, was Laurent Calkoen. De nu 33-jarige in Amsterdam woonachtige, maar uit Zuid-Afrika afkomstige ex-karter, zal in actie gaan komen in een BMW M2 van MV Motorsport.

calkoen 9769

“Mijn ouders zijn destijds geëmigreerd naar Zuid-Afrika, maar sinds mijn 18de woon ik weer in Nederland. Ik heb ruim tien jaar gekart, zowel in Zuid-Afrika, Nederland als op Europees niveau. In 2007 heb ik een jaar in de Duitse ADAC VW Polo Cup gereden. Ik zag een bericht van Dick van Elk over de BMW M2 Cup en aangezien ik uit mijn Polo-jaar weet dat achterwielaandrijvers mij beter liggen, wekte dat mijn interesse. Ik heb vervolgens mijn plannen doorgesproken met mijn werkgever, Stepstone Corporate Finance+, en zij steunen mij nu in ieder geval voor het eerste raceweekend. Deze vorm van autosport leent zich uitstekend voor relatiemarketing. We zullen dan ook bij de openingsrace van het seizoen een aantal relaties uitnodigen. Hopelijk leidt dit ertoe dat ik ook de rest van het seizoen mee kan doen. Dit waren mijn eerste meters in de BMW en dat is me uitstekend bevallen”, blikte Calkoen enthousiast op zijn eerste ervaringen terug.

rijnbeek 9765

Na het uitstappen van Calkoen werd het stuur van de MV Motorsport BMW M2 overgenomen door Leon Rijnbeek, een bekend gezicht in de Nederlandse circuitsport. Rijnbeek heeft al in talloze raceklassen gereden, van sportscars tot toerwagens en GT’s en op zowel club, nationaal als internationaal niveau. BMW komt echter vaker dan gemiddeld in dit rijtje auto’s voor. “Via Dick van Elk kwam ik erachter dat er vandaag een mogelijkheid was om met de BMW M2 uit de Cup te rijden. Dit waren de eerste meters en ik kan niet anders zeggen dan dat het een heel leuke auto is en relatief makkelijk te rijden. Het smaakt zeker naar meer en ik heb serieuze interesse om dit seizoen in te stappen”, aldus een breed lachende Rijnbeek.

nieuwenhuizen 9779

In een auto van MV Motorsport maakte de 18-jarige Luca Nieuwenhuizen zijn eerste meters in de Ford Fiesta Sprint Cup. “Ik kart al vanaf mijn 5de of 6de en ben in diverse klassen actief geweest”, aldus de uit het nabij Meppel gelegen Rogat afkomstige karter, die in 2018 de tweede plaats veroverde in de IAME X30 Junioren-klasse. “Ik wil de overstap maken naar de autorensport en ben me daar nu op aan het oriënteren. In 2022 blijf ik nog op internationaal niveau karten, maar wil dit jaar ook gebruiken om te zien of ik de plannen rond kan krijgen om in 2023 de overstap te maken naar de Fiesta Sprint Cup.”

kosterman 9829

In de pitbox bij MV Motorsport met Esmee Kosterman een bekend gezicht en een rijdster die dit seizoen zeker in actie gaat komen in de Ford Fiesta Sprint Cup. “Ik kom dit jaar uit voor het team van Maikel en heb er heel veel zin in. We gaan nog een aantal keren testen zodat ik goed voorbereid aan mijn tweede seizoen in de cup kan beginnen”, aldus de blije 16-jarige rijdster.

marnixdewitC 9782

Met Laurens en Marnix de Wit waren er nog meer bekende gezichten op Assen. “We begeleiden de rijders die vandaag instappen en geven ze wat tips”, aldus Laurens, die na vele overwinningen en diverse titels de Fiesta Cup gaat verlaten en zijn geluk in een andere klasse gaat beproeven. Welke klasse dat is, zal snel duidelijk worden. Zijn plaats bij Bas Koeten Racing zal worden overgenomen door Stefan Barewijk, die daar Gianni van de Craats en de debutanten Sen Roodenburg en Senna van Soelen als teamgenoten krijgt. En Marnix, die vorig jaar bij de Finaleraces in Assen op overtuigende wijze zijn debuut in de Ford Fiesta Sprint Cup maakte? “Ik heb het zo druk met mijn studie dat ik de afgelopen maanden geen tijd heb gehad om partners te benaderen die een seizoen Fiesta Cup voor mij mogelijk moeten maken. Ook de komende periode wordt dat lastig terwijl ik me voor mijn studie die lange raceweekenden eigenlijk ook niet kan veroorloven. Maar als de kansen zich voordoen, sta ik absoluut klaar om in te stappen.”

dekeersmaecker 9798

Een auto die zeker de aandacht trok, was een Fiesta met daarop de naam JJ De Keersmaecker en daarachter een Belgische vlag. Het bleek te gaan om Juna-Jane De Keersmaecker, de nu nog 15-jarige dochter van de Belgische rallycross grootheid Michaël De Keersmaecker. “Ik word op 8 april 16 en kan dan pas mijn race-examen doen en licentie halen. Zo zijn de regels nu eenmaal bij ons”, aldus de jonge Belgische, die aardig op weg was om carrière te maken in een andere tak van sport met minder pk’s. “Ik heb ruim tien jaar op hoog niveau aan paardensport gedaan, springen wel te verstaan, zowel nationaal als Europees en ook voor het Belgische team. Een jaar of twee geleden begon dat wereldje me minder te bevallen. Ik ging in het verleden al wel eens met mijn vader mee naar de rallycross. Toen de paardensport minder leuk werd, ben ik weer eens mee geweest en raakte ik echt geïnteresseerd. Na een testdag met een BMW had ik de smaak helemaal te pakken en heb ik vaker gereden om ervaring op te doen, ik heb namelijk nooit gekart. Ik had de Fiesta Cup al eens gezien en vond dat niet alleen een leuke klasse, maar ook de meest geschikte instap. Dit waren mijn eerste meters op Assen en meteen in de stromende regen. De Fiesta is een leuke auto en het was heel leerzaam.” Haar vader, die 20 jaar op het hoogste niveau aan rallycross heeft gedaan en daarin vele titels binnensleepte, vult zijn dochter aan. “Dit is toch het mooiste dat er is, samen met je dochter naar de circuits”, aldus Michaël, die de beschikking heeft over een Audi RS 3 LMS waarmee hij vorig jaar in actie kwam tijdens Supercar Madness op Circuit Zolder. “We runnen de Fiesta vanuit ons eigen team VM Motorsport/JDK Racing. Juna-Jane moet zeker in het begin van het seizoen zoveel mogelijk ervaring opdoen en dus veel rijtijd krijgen. We moeten dan ook nog even kijken aan welke races ze precies mee gaat doen. Wellicht beginnen we met de Belcar en daarna de Ford Fiesta Sprint Cup. We beschikken ook nog over een BMW M2 die klaar is om aan de Cup mee te doen. Rijders die geïnteresseerd zijn kunnen contact opnemen want de auto is te huur. Zelf zal ik in de Audi stappen. Bij welke wedstrijden dat is, zal afhangen van waar Juna-Jane op dat moment rijdt. Als ze de Fiesta Sprint Cup rijdt, zal dat dus de Supercar Challenge kunnen worden.”

noordenne

In een maagdelijk witte Mazda MX-5 maakten Pieter van Noordenne en Tim Meuwsen de nodige meters op het natte asfalt van Assen. “Ik heb vorig jaar op het Circuit van Zolder een keer meegedaan aan de Mazda MX-5 Cup. Een ontzettend leuke auto en dat is me zo goed bevallen dat ik dit jaar vaker mee ga doen”, aldus de in Eindhoven woonachtige rijder. “Ik heb een paar jaar ervaring bij de DNRT en ben al van jongs af aan bevriend met Koen Bogaerts. Hij riep al eerder dat de Mazda wel iets voor mij zou zijn, zeker omdat ik cupracen leuk vind. Ik ben nu 40 en dan kan ik meedoen in de Gold Cup.”

noordenne meuwsen 9850

De Mazda zal echter ook worden ingezet in andere competities en dan komt Meuwsen om de hoek kijken. “Ik ben meer van het endurance racen, dus ik stap in als we bij de DNRT meedoen. Met Koen Bogaerts vormen we dan een drietal”, aldus de 36-jarige en in Rotterdam woonachtige Meuwsen. “Dit was de eerste keer dat ik in de Mazda reed en ik kan niet anders zeggen dan dat het een ontzettend leuke auto is.” Ook hier smaakt het dus zeker naar meer.

heusdens 9828

In een Mazda MX-5 was ook Thijmen Heusdens onderweg. Deze pas 15-jarige rijder met een achtergrond in het SIM-racen zal echter dit jaar nog niet in de Cup te bewonderen zijn. “Ik ben me aan het oriënteren in welke klasse ik te zijner tijd ga instappen. Naast de SIM heb ik alleen wat circuitervaring opgedaan bij trackdays van GP Elite. De Mazda is echter wel een heel leuke auto en ik ben zeker geïnteresseerd.”

Zo waren er op Assen veel positieve geluiden te horen en is het nu al uitkijken naar de nog komende testdagen en de aftrap van het seizoen.