Kampioenschappen

De autosportfederatie KNAF onderscheidt twee organisaties die onder haar auspiciën kampioenschappen organiseren, waarvan twee series met 2-taktmotoren en één met 4-taktmotoren.

Als overkoepelende bond stelt de KNAF zich ten doel de sportiviteit en veiligheid van de kart- en autosport te bewaken en verbeteren. Ze laat het organiseren van kampioenschappen over aan gecertificeerde, professionele organisaties, die tijdens de raceweekenden worden bijgestaan door sportcommissarissen van de KNAF. Deze mensen zien toe op naleving van de regels, zoals deze omschreven zijn in het door de federatie opgesteld sportief en technisch reglement.

NK 2 Takt Chrono Karting
https://www.chrono.nl/nk-2-takt/

NK 4 Takt Chrono Karting
https://www.chrono.nl/nk-4-takt/

IAME Series Netherlands - NK 2 Takt IAME
www.nkiame.nl

GK4 Kart Series 
www.gk4kartseries.com

Kampioenschap Huurkarts (NKH)
www.kartraces.nl

 

Bereikbaarheid Federatiebureau 23 en 24 januari

In verband met de KNAF licentiedag in Vught is het KNAF Federatiebureau van woensdag 23 januari 12:00 tot en met donderdag 24 januari 12:30 niet bereikbaar.

Altijd controleren of je uitrusting aan de eisen voldoet

FiA technical list n25 16012019
De FIA heeft haar technische lijsten weer geüpdate. Wij willen u graag informeren over technieklijst nummer 25. Dit is de lijst met erkende normen voor helmen. Van een aantal normen is de vervaldatum aangepast en dit wordt aangeduid met NOT VALID AFTER. Waar niks bij vermeld staat dat zijn de nieuwste normen of normen waar de FIA nog geen einddatum aan heeft toegekend. Onderaan de lijst staan, zoals op de foto te zien, de helmen die niet meer toegestaan zijn na 31-12-2018.

KNAF Federatiebureau 10 januari bereikbaar vanaf 12:30

In verband met de KNAF licentiedag in Hengelo is het KNAF Federatiebureau op donderdag 10 januari bereikbaar van 12:30.

DHRA zoekt twee actieve bestuursleden

DHRA new
De Dutch Hot Rod Association (DHRA) is op zoek naar twee nieuwe bestuursleden die een actieve rol willen spelen in het met diverse werkzaamheden ondersteunen en naar een hoger niveau tillen van de dragrace-sport in Nederland.

Subcategorieën

Karting is de meest betaalbare vorm van autosport en bij uitstek de kweekvijver voor autosporttalent. De meest(e) succesvolle autosporters komen voort uit de karting. Daarin hebben zij op jonge leeftijd zeer scherp en in uiterste concentratie leren sturen en inhalen. Wie op een supersnel accelererende kart twee centimeter boven het circuit en omringd door goed sturende en op succes beluste rijders een wedstrijd weet te winnen, beschikt over een mentaliteit en voertuig-beheersing die ook in alle andere takken van autosport nodig zijn. Niet voor niets is kart-ervaring vaak voldoende voor wie in aanmerking wil komen voor een autosport-licentie maar nog niet over een rijbewijs beschikt.Karting is de puurste vorm van autosport, met de nadruk op rijvaardigheid, concentratie en mentaliteit.
De autorensport is misschien wel de bekendste tak van alle gemotoriseerde sporten. Zelfs voor de buitenstaander zal de Formule 1 waarschijnlijk bekend in de oren klinken.

Op nationaal niveau hebben wij bij de autorensport te maken met alle soorten van autosport die met vierwielige voertuigen wordt bedreven op afgesloten geasfalteerde banen zoals het Circuit Zandvoort en het TT Circuit Assen maar ook de Dragstrip in Drachten...
Rallysport is de teamsport binnen de autosport. Het succes hangt af van goed teamwerk binnen de auto en van vele teams er buiten. De rijder bestuurt de auto op aanwijzing van de navigator en het serviceteam zorgt, dat de auto optimaal is. En officialteams zorgen voor een goed en veilig parcours. Meer weten? Kijk rond op deze site!
Rallyracing is een combinatie van races en rally's die wordt verreden op een circuit dat geheel overzichtelijk is voor het publiek. Rallyracing is high impact motorsport. De start is ontzettend snel, (0-100 km/h in minder dan 3 seconden, de races zijn kort (3 minuten), en de auto's gaan met 4 tot 6 auto's tegelijk van start. Elke 5 minuten gaat er weer een nieuwe race van start, en dat dus tot 60 keer op een dag.
Autocross is een snelheidswedstrijd die wordt gehouden op een geheel onverhard (tijdelijk) circuit. Het feit dat de Autocross weinig beperkingen ten aanzien van de preparatie van de auto kent, maakt dat een ieder zijn eigen ideeën van hoe het zou moeten, in de praktijk kan uitproberen. Autocross is dan ook de tak van autosport waar handigheid en technisch inzicht het kunnen winnen van het grote geld.
Ovalracing vertoont sterke verwantschap met de Amerikaanse manier van autoracen waarbij gereden wordt op ovale banen. In ons land gebeurt dat in Ter Apel in het autosportstadion "de Polderputten".

Het ovalracing-circuit in Ter Apel is helemaal verhard en is ongeveer 600 meter lang. Per race worden maximaal 20 auto's tegelijk gestart en dit in een aantal verschillende klasses. De diverse klasses bieden voor elk wat wils. Zo zijn er diverse, betaalbare instap-klasses, maar ook klasses waarbij de techneuten zich helemaal uit kunnen leven en de vele pk's dan ook de overhand hebben.

Wie denkt dat 't rondjes rijden op zo'n ovale baan eentonig is, vergist zich. Bovendien is er een extra spanningselement: de snelste rijders starten niet zoals bij de meeste takken van autosport gebruikelijk is vóóraan, maar achteraan. Dit zorgt altijd voor veel actie, spanning, spektakel en sensatie. Het grote voordeel van het racen op een oval is dat het publiek de gehele race kan overzien en dan ook geen actie hoeft te missen. Er wordt in een serie van zes wedstrijddagen gestreden om het Internationale Nederland kampioenschap in de diverse klassen.
Terreinauto's zijn niet meer weg te denken uit het verkeersbeeld en worden dan ook meestal gekocht om hun stoere uiterlijk, hun trekcapaciteit en de mogelijkheden die ze bieden op onverharde wegen en terreinen. Het is erg aanlokkelijk om de mogelijkheden van deze vierwielaangedreven auto's tot op het uiterste te beproeven. Maar helaas is het rijden buiten de openbare wegen veelal verboden. Als iedere terreinautobezitter zich in bos, hei of strand zou gaan begeven, kan er onherstelbare schade aan de natuur aangebracht worden. Toch is er die uitdaging van het door modder ploegen, steile hellingen beklimmen enzovoorts. De mensen die dat willen kunnen zich het beste bij één van de aangesloten verenigingen, of stichtingen bij de KNAF vervoegen. Ruim duizend mensen bedrijven op deze georganiseerde wijze hun tak van sport of hobby, zonder dat de natuur hieronder lijdt. Dat gebeurt bijvoorbeeld in zandafgravingen, op opgespoten terreinen of andere plaatsen waar de natuur geen schade ondervindt van de terreinauto's. Het gaat daarbij om speciaal aangelegde proeven die alleen maar met vierwielaangedreven auto's te rijden zijn. Bij het bedrijven van deze sport gelden dan weer bepaalde regels die gericht zijn op de veiligheid van de deelnemer en het voorkomen van schade. Aan de wedstrijden kan worden deelgenomen met de meest uiteenlopende auto's met vierwielaandrijving die meestal dagelijks weer worden gebruikt voor het werk of privé in 't weekend. Afgezien van de aanschaf van een terreinauto maakt dat deze tak van autosport zeer betaalbaar is. Echter vergist u zich niet, terreinrijden is uiterst inspannend, vraagt veel inzicht, moed en voertuigbeheersing.
Virtueel Racen is een sterk groeiende nieuwe tak van autosport. In de kart- en autosport neemt het trainen en racen op simulatoren een steeds prominentere plaats in, in de voorbereiding van coureurs op wedstrijden. Simracen is voor iedereen mogelijk, want met het programma rFactor 2 kun je vanaf thuis al racen!

E-learning
E-Learningmodule Virtueel Racen Licentie
De KNAF heeft al haar talentontwikkeling- en topsportactiviteiten ondergebracht in de stichting KNAF Talent First, afgekort KTF. Inmiddels is het logo met de oranje leeuw niet meer weg te denken uit de (inter)nationale kart- en autosport. De KTF talenten zijn actief in de 3 door NOC*NSF erkende topsportcategorieën, te weten Karting, Autorensport en Rally.