Volop strijd in Dutch Race Driver Organisation

drdo

Zandvoort, 17 juni 2014. Het derde evenement van de Dutch Race Driver Organisation, verreden op Circuit Park Zandvoort, stond bol van de actie. In bijna elke klasse werd er van start tot finish fel en fair om de ereplaatsen gestreden. In totaal stonden er acht rijders op het bovenste treetje van het erepodium. Dat bewijst dat de DRDO niet alleen gezellig en betaalbaar is, maar absoluut ook competitief.

Tijdens elk evenement verwelkomt de DRDO rijders die kennis komen maken met de sympathieke klasse. Deze keer mengden Ferry Monster en Leen in ’t Veld zich in de strijd. Ze kwamen met de gloednieuwe Seat Ibiza van Ferry naar Circuit Park Zandvoort. “Vandaag rijden we de eerste meters met de nieuwe auto”, aldus Leen. “De auto van Ferry Monster Autosport is flink aangepast, met onder meer een tweeliter TDi-motor, een andere versnellingsbak en een verbrede body.”

Het duo was goed te spreken over hun kennismaking met de DRDO. “Alles is goed geregeld”, constateerde Ferry. “De DRDO is een leuke klasse. We komen zeker nog een keer terug.”

Ook Leen toonde zich enthousiast. “Het tijdschema spreekt mij ook aan. We beginnen in de namiddag, dus je kunt tot een uur of twaalf werken. Dat is mooi voor ondernemers.”

Daan Meijer was voor de tweede keer van de partij tijdens een evenement van de DRDO. “Ik race nu vier jaar in de Supercar Challenge, dat doe ik met een Porsche. Twee jaar geleden vroeg Gert Jan Zantingh of ik samen met hem een race van de DRDO wilde rijden in zijn VW Golf. Nu sta ik hier voor de tweede keer aan de start, weer met Gert Jan. Ik vind het een leuk evenement. De DRDO is een leuke klasse, met een groot en competitief startveld. Ik geniet vandaag net zoveel als met mijn Porsche.”

Zeges Menno van de Grijspaarde en Ziad Geris

Het startveld op een zonnig Circuit Park Zandvoort telde in totaal 30 auto’s, verdeeld over vier klassen.

In de eerste race werd het veld aangevoerd door Marc Dijkhuis en Menno van de Grijspaarde, beiden uitkomend in de BMW M3 Cup. Tot aan de verplichte pitstop streed het duo om elke centimeter asfalt.

Vanwege zijn successen eerder dit seizoen had Marc in totaal 20 ‘successeconden’ verzameld. Menno begon de race zonder successeconden, hij mocht de pits dus 20 seconden eerder verlaten. Ondanks een vermeend technisch probleem, won Van de Grijspaarde zijn eerste race van het seizoen. “Ik had het idee dat het linker voorwiel aanliep in bochten”, aldus de gelukkige winnaar. “Daardoor kon Marc dichterbij komen.” Marc Dijkhuis werd uiteindelijk als tweede geklasseerd, voor Dennis van der Linden en Herman Peene

De tweede race stond bol van de actie. Marc Dijkhuis nam bij de start de kop, maar die verloor hij door een spin in de eerste ronde. Daarna was het de equipe Van der Linden – Peene die het veld aanvoerde. Na de pitstops ontspon zich een duel tussen Van der Linden – Peene en de equipe Benno Kivits – Bertie van Rooij. Zij leken het goud en zilver te gaan verdelen, tot ze elkaar in de slotfase raakten tijdens een uitremactie voor de Tarzanbocht. Ziad Geris profiteerde uiteindelijk, hij behaalde alweer zijn vierde zege van het seizoen! Menno van de Grijspaarde eindigde als tweede, voor Kivits - van Rooij die hun tweede podiumplek van het seizoen veiligstelden.

Eerste voor Ramon Zuketto
Ramon Zuketto (BMW 120D) behaalde al vele podiumplaatsen in de DRDO Dieselklasse, maar een zege miste nog op zijn erelijst. In de eerste race greep hij zijn kans. In de beginfase van de race lag Ramon op de tweede plaats, achter de regerend kampioenen Martin de Weerd en Gerard van Schajik (VW Golf TDi). Na de pitstops had Ramon de leiding, een positie die hij niet meer uit handen gaf. Martin en Gerard vochten rondenlang om de tweede plaats met de gebroeders Bas en Jeroen Mul (VW Golf TDi), een strijd die uiteindelijk door de regerend kampioenen werd gewonnen.

In de beginfase van de tweede race nam de equipe Martin de Weerd - Gerard van Schajik een flinke voorsprong op hun achtervolgers. Achter de koplopers ontstond een leuke strijd tussen de equipe Gert Jan Zantingh – Daan Meijer, de gebroeders Mul, Ramon Zuketto en voormalig Dieselkampioen Marloes Dijkhuis (BMW 120D). Zantingh-Meijer en Zuketto zagen vervolgens kans om weg te lopen van hun tegenstanders, waarna ze rondenlang een fraaie en spannende strijd om de tweede plek voerden.

Na de pitstops, en de daarbij behorende ‘successeconden’, lagen Gert Jan Zantingh en Daan Meijer op kop. De gelegenheidsequipe gaf de zege vervolgens niet meer uit handen. De overige podiumplaatsen waren voor De Weerd- Van Schajik en Zuketto.

Dubbelslag Mark van Doesburg
In de Specialsklasse pakte Mark van Doesburg de volle winst met zijn BMW 3-serie. Het waren de eerste overwinningen voor Mark in de DRDO. In de eerste race lag hij van start tot finish op kop. Achter hem hadden de equipe Egbert Ellenkamp – Ruud Sluiter en Raimond van Steen (beiden BMW Compact) het aan de stok met als inzet het zilver. Die strijd werd uiteindelijk gewonnen door Egbert en Ruud.

Van Doesburg moest vervolgens keihard knokken voor zijn zege in de tweede race. Aanvankelijk lag Raimond van Steen op kop, met Mark rondenlang nagenoeg op zijn achterbumper. Dat hielden ze vol tot aan de pitstops! Vanwege zijn successeconden moest Raimond de strijd om de zege na de pitstops staken. Mark won, voor het duo Egbert- Ruud. Voor Raimond van Steen resteerde de derde plek.

Prachtige duels
Bij de start van de eerste race nestelde Alexander Berger zich op de eerste plaats in de klasse Specials Plus. Helaas moest hij na enkele ronden met zijn BMW 130i naar de pits vanwege technische problemen. Bas Barenbrug (BMW M3 E36) nam vervolgens de eerste plek over, met op de tweede plaats de equipe Jeroen de Roode – Hans Creemers (BMW 325i E30). Na de pitstops ontstond een prachtig duel om de overwinning. Bas lag op kop, maar hij zag de zwarte BMW van zijn tegenstanders vele ronden lang groot tot zeer groot in zijn spiegels. Bas liet zich niet tot een foutje verleiden en won uiteindelijk, na meer dan 50 minuten racen, met een marge van 1,158 seconde. Jeroen en Hans waren desondanks tevreden. “Niet slecht, met onze ‘youngtimer’”, refereerden de voormalige DRDO-kampioenen aan de leeftijd van hun BMW.

Bas Barenbrug was nog maar nauwelijks bekomen van de strijd, toen hij in de tweede race alweer om elke millimeter asfalt moest strijden. Bij de start nam hij de kop in de klasse Specials Plus, tot Cas Renders zich meldde met zijn BMW 130i. Het duo streed daarna rondenlang om de leiding, een duel dat doorging tot aan de pitstops. Na de stops lag Renders op kop, een positie die hij tot op de finishlijn vasthield. Renders stelde daarmee zijn eerste zege van het seizoen veilig. De Roode- Creemers eindigden wederom als tweede, voor Alexander Berger.

Volgende evenement: dinsdag 8 juli, circuit Zolder (B).

Uitslagen:

DRDO BMW M3 Cup:
Race 1: 1. Menno van de Grijspaarde; 2. Marc Dijkhuis; 3. Dennis van der Linden en Herman Peene
Race 2: 1. Ziad Geris; 2. Menno van de Grijspaarde; 3. Benno Kivits en Bertie van Rooij.

DRDO Specials Plus:
Race 1: 1. Bas Barenbrug, BMW M3 E36; 2. Jeroen de Roode en Hans Creemers, BMW 325i E30; 3. Cas Renders, BMW 130i
Race 2: 1. Cas Renders; 2. Jeroen de Roode en Hans Creemers; 3. Alexander Berger, BMW 130i

DRDO Specials:
Race 1: 1. Mark van Doesburg, BMW 3-serie; 2. Egbert Ellenkamp en Ruud Sluiter, BMW Compact; 3. Raimond van Steen, BMW Compact
Race 2: 1. Mark van Doesburg; 2. Egbert Ellenkamp en Ruud Sluiter; 3. Raimond van Steen

DRDO Dieselklasse:
Race 1: 1. Ramon Zuketto, BMW 120D; 2. Martin de Weerd en Gerard van Schajik, VW Golf TDi; 3. Bas en Jeroen Mul, VW Golf TDi
Race 2: 1. Gert Jan Zantingh en Daan Meijer, VW Golf TDi; 2. Martin de Weerd en Gerard van Schajik; 3. Ramon Zuketto.