DNRT / Seat Ibiza 2.0 TDI Endurance Cup

Het DNRT organiseert jaarlijks 7 endurance wedstrijden, die doorgaans op het circuit van Zandvoort, Assen en het Belgische Zolder worden verreden. Het betreft eendaagse evenementen die puur gericht zijn op racen. Deelname betekent dan ook 60 uur daadwerkelijke "track time", waarvan 42 uur in competitie binnen een deelnemersveld van gemiddeld 50 auto's. Komend seizoen is er de mogelijkheid om met de nieuwe Seat Ibiza Cupracer deel te nemen aan de langeafstandsraces van het DNRT.

Deze races bieden heel veel uren om race ervaring op te doen, je techniek bij te houden, aan te scherpen of gewoon toe te geven aan de verslaving die racen nu eenmaal veroorzaakt. Belangrijkste argument blijft natuurlijk het plezier van zolang mogelijk racen tegen zoveel mogelijk tegenstanders. Daarbij schept de samenstelling van het team van rijders talloze mogelijkheden om dat plezier te verhogen. Pa die racet met zoon en dochter, de beginners in combinatie met een ervaren coureur, een team van beste vrienden of vriendinnen, een bedrijfsteam en ga zo maar door. Ten slotte blijft het benodigde budget binnen de perken door het te delen tussen de rijders. In deze economische barre tijden geen onbelangrijk argument, dat wellicht juist de mogelijkheid schept om te kunnen racen !

seat cupracer 1 500x334

Na de shake down van de nieuwe DNRT Seat Endurance Cupracer door Ferry en Robin Monster speelde de rest van het testprogramma zich af in de harde praktijk van de endurance competitie. Top coureurs Jan Lammers, Allard Kalff en Marth de Graaf namen onder tropische temperaturen deel aan de 12 uren van Zandvoort. Ferry Duivenvoorde en Marth de Graaf lagen vier uur aan kop tijdens de 5 uur van Assen. Alleen een te enthousiaste inhaalactie hield ze weg van het podium. In de Dutch Power Pack Finale races op Zandvoort behaalde Kenneth Melis twee keer de tweede plaats in zijn klasse van het BPO. Gijs Kamminga en Marth de Graaf reden de Seat ten slotte naar een vijfde plaats in de 7 uur durende DNRT endurance finale op Zandvoort. Zij noteerden daarbij een snelste rondetijd van 2.07.9. De conclusie na het genadeloze testprogramma is simpel, de nieuwe Seat bewijst zich vanaf de eerste meters als probleemloos, snel en betrouwbaar. Jan Lammers zegt hierover: "Het zal ongetwijfeld voor talloze rijders een hele fijne endurance racer worden".

seat cupracer 2 500x334

"De nieuwe moet licht, oersterk en duurzaam worden…, nog beter dan de oude," was de opdracht van de geestelijke vader van het endurance racen met diesels, Huub Vermeulen. Vandaar dat alle data uit het testprogramma door MDM Motorsport is gebruikt om de puntjes op de "i" zetten. Door nauwe samenwerking met Match Racing is gegarandeerd alle kennis en ervaring van jarenlang endurance racen in de nieuwe Seat Ibiza 2.0 TDI cupracer verwerkt. Het resultaat is een lichte, veilige en duurzame raceauto. De cupracer is uitgerust met een 2.0 TDI dieselmotor met 150 pk en aangepaste mapping gericht op veel Newton meters. Bak en aandrijflijn kunnen meer vermogen aan wat de betrouwbaarheid ten goede komt. Een volledig ingelaste kooi maakt de auto veilig en sterk. De vering demping is van Intrax, zoals ook al bij de oude "gele" Seat TDI. Brembo remklauwen zorgen voor enorm veel en goed doceerbaar remvermogen. Ten slotte is met de bekende Toyo semi slicks gekozen voor betrouwbaarheid en een uitstekende prijs kwaliteit verhouding. De nieuwe DNRT cupauto is gebouwd op degelijkheid om vooral het onderhoud en de running kosten laag te houden. Ondertussen is de verkoop gestart. Is je interesse gewekt? Lees er alles over onder de button "de nieuwe seat" op seatendurancecup.nl