DNRT organiseert 24H Oschersleben

Startveld Timo
Deze maand al, op 25 tot 27 september, vindt er eindelijk weer een 24 uurs race plaats voor de normale mens, met normale auto's en een normaal budget. Kortom; een evenement van de DNRT dat wederom laat zien dat een enorm raceavontuur als deze, zelfs voor de normale mens bereikbaar is. Deze race is de laatste uit de reeks Endurance wedstrijden die we in 2015 hadden. Het is zowel toegankelijk voor vaste DNRT-rijders als voor nieuwe mensen binnen deze club. En omdat het toch een soort traktatie is voor de vaste DNRT-rijders betalen zij slechts €1800,- inschrijfgeld voor deze volledige 24 uurs wedstrijd op het geweldige circuit van Oschersleben. Nieuwe rijders die niet eerder bij de DNRT hebben gereden betalen €2100,- voor dezelfde onvergetelijke wedstrijd.

Tekst: PR
Foto: Thomas Bakker

Naast het lage inschrijfgeld ligt de nadruk op betaalbare race-auto's, volledig volgens het DNRT reglement gebouwd die op Zandvoort niet sneller zijn dan 2.01.00 op een rondje. Hieronder antwoord op uw meest brandende vragen, met helemaal onder de link naar de inschrijving en de nodige bijlagen.

1. Wie mogen er allemaal meedoen?
Iedereen in bezit van een geldige licentie die in staat is een auto en team samen te stellen kan meedoen.

2. Welke auto's mogen meedoen?
Alle raceauto's (behalve superlights, sporters en monoposte's) die voldoen aan de veiligheidseisen zoals die worden genoemd in het Algemeen Autorensport Nationaal B, bijlage 1 -veiligheidsvoorschriften rijder en wagen en die niet onder de 2.02 minuten rijden op Zandvoort. Anders gezegd zijn auto's uitgesloten die snellere rondetijden kunnen rijden dan 2 min 02 sec waarbij de auto maatgevend is en niet de rijder.

3. Welke licenties zijn vereist?
Club licentie is voldoende voor Nederlandse coureurs, ook voor de 24-uurs van Oschersleben.
Coureurs van buiten NL dienen minimaal over een Europese licentie te beschikken.

4. Welke klassen zijn er?
We kennen de volgende klassen:
- Super Sport Klasse (rondetijd Zandvoort niet onder 2:02)
- Sport Klasse (rondetijd Zandvoort niet onder 2:06)
- Toer Klasse (rondetijd Zandvoort niet onder 2:12)
- City Bugs Klasse (cup auto's Toyota Aygo, Citroen C1 en Peugeot 107)
- Koppel Klasse (maximaal 4 verschillend auto's kunnen als team in estafettevorm deelnemen met dien verstande dat het team wordt ingeschreven in de klasse van de snelste auto)

5. Hoeveel is het inschrijfgeld?
Voor alle drie de evenementen betaalt een vaste DNRT deelnemer €2.750, voor nieuwkomers is dit €3.150.
Het inschrijfgeld voor de losse evenementen bedraagt:
- Race 1 DNRT: € 600 niet DNRT: € 700
- Race 2 DNRT: € 850 niet DNRT: € 950
- Race 3 DNRT: €1.800, niet DNRT: €2.100

6. Hoe zien puntentelling en het kampioenschap er uit?
Punten zijn te verdienen per race, per klasse en per coureur. Alle coureurs in een auto krijgen dezelfde punten in een race. Mocht een coureur tijdens een race om meerdere auto's rijden dan moet hij/zij vooraf bij DNRT (bij zetten handtekening) aangeven in welke auto hij/zij voor de punten rijdt. Wordt dit niet gedaan dan krijg je altijd de punten uit de laagst geclassificeerde auto (met de minste punten). Zo kunnen races in verschillend teams samenstelling worden gereden terwijl een coureur toch mee doet voor het overall kampioenschap. De punten telling is gelijk aan de WEK en het maximaal aantal te halen punten in een klasse is afhankelijk van het aantal inschrijvers die daadwerkelijk aan de start verschijnen.

7. Is er een meldpunt voor coureurs en teams om te matchen?
Voor vraag en aanbod graag een e-mail sturen aan Ria Waterreus: am.waterreus@hetnet.nl

8. Waar kan ik het reglement vinden?
Zodra het gereed is: http://www.dnrt.nl/reglementen

9. Hoe ziet de agenda eruit?
Race 1: 16 mei 6 uurs race Zandvoort
Race 2: 19 juli 12 uurs race Zandvoort
Race 3: 25-27 september 24 uurs race Oschersleben

10. Met hoeveel mensen op een auto?
Voor de 6 & 12 uurs race minimaal 2 en maximaal 5.
Voor de 24 uurs race minimal 3 en maximaal 6.

11. Is er verplichting m.b.t. banden?
Ja, alle deelnemende teams rijden verplicht op Interstate banden.
Als er geen passende Interstate band voorradig is kan op Nankang banden worden gereden, maar uitsluitend na toestemming DNRT.
Banden zijn verkrijgbaar op de Rob Slotemaker Slipschool naast de ingang van Circuit Park zandvoort, montage faciliteit aanwezig. Adres: Rob Slotemakerstraat 1, 2041 KN Zandvoort. Contactpersoon is Dennis Zwemmer: E: d.zwemmer@interstate.nl M: 06-25369051

12. Wat is een koppelteam?
Binnen een team kunnen verschillende auto's worden ingezet, die elkaar aflossen tijdens de race. De wissels vinden plaats doordat de ene auto van het team de pitstraat inrijdt, en de andere auto vervolgens de race hervat. Omdat deze auto getankt en (eventueel voorzien van nieuwe banden en remblokken etc.) klaar staat geldt er voor de koppelteams een pit time penalty, lees extra wachttijd per wissel opgenomen. Overige informatie vindt u op de DNRT site onder Endurance 2015.

13. Hoelang moeten koppelteams extra in de pitstraat stilstaan?
Bij race 1 is de extra tijd 90 seconden (per wissel).
Bij race 2 is de extra tijd 100 seconden (per wissel)
Bij de 24 uurs race is de extra tijd naar verwachting 110 seconden per wissel. Echter, de ervaringen uit voorgaande races kunnen er toe leiden dat deze tijd nog wordt aangepast. Dat geldt overigens ook voor race 2.

14. Mag je de koppelrace rijden met auto's die in verschillende klasse uitkomen?
Ja, de snelste auto bepaalt in welke klasse het koppelteam meedoet.

15. Wat is nu speciaal aan de teamnaam?
Per race schrijft een team in, niet alleen als nummer, maar ook met een teamnaam (zelf verzinnen). Op de auto moet niet alleen het nummer worden vermeld, maar ook de teamnaam moet op de auto goed zichtbaar zijn.

16. Wanneer en waar kan ik me aanmelden?
Aanmelden kan gedurende het seizoen, voor je aanmelding graag een e-mail sturen aan Ria Waterreus: am.waterreus@hetnet.nl

17. Waar kan ik meer informatie vinden?
Natuurlijk op de DNRT site: www.dnrt.nl
en ook op de DNRT Facebook pagina.