HANS Systeem

Eerst een klein stukje geschiedenis over Frontal Head Restraint (kortweg FHR) systemen. Dr. Hubbard van de Medical University van Michigan deed in de tachtiger jaren van de vorige eeuw onderzoek naar nekletsel in de (Amerikaanse) autosport. Op basis van de uitkomsten ontwierp deze medicus een systeem ter voorkoming van deze blessure. Hiermee werd de basis gelegd voor het FHR-systeem. In de negentiger jaren ontwikkelde Hubbard, samen met Mercedes Benz, het systeem verder en maakte het geschikt voor de Formule 1. Dat werd uiteindelijk het systeem zoals we het kennen en in de F1 al sinds 2003 verplicht is.

Naast dit bekende systeem, dat geleverd wordt door drie producenten (Schroth, Stand21 en Hubbard = HANS Performance), is er sinds enige tijd een tweede soort FHR door de FIA gecertificeerd (8858-2002 en 8858-5010, zie FIA Technical List 29). Dit systeem is bekend als Hybrid van Simpson.
SimpsonHANS 
Simpson Hybrid       HANS-systeem

De functie van alle systemen is gelijk. Door de bewegingsruimte van de helm te beperken ten opzichte van het lichaam, wordt voorkomen dat, in geval van een zware impact, het hoofd te ver van de romp 'getrokken' wordt.

Het bekende 'HANS' heeft feitelijk twee vorken tussen de gordels en het lichaam, die één geheel vormen achter de nek. Doordat de helm hieraan vastgemaakt zit (met de zogenaamde Tethers), wordt de bewegingsruimte van de helm beperkt. Het nieuwere 'Hybrid' systeem (vooralsnog alleen geleverd door Simpson) heeft aan de achterzijde van het lichaam een kunststof 'harnas' gedeelte, dat een gelijke functie heeft. Wat bij beide systemen van groot belang is, is dat het niet op zichzelf staand is. De combinatie van stoel, gordels, helm, Tethers en montage van dit alles, zorgt voor een correcte werking.

Daarnaast zijn er nog enkele zaken van belang. De HANS-systemen zijn in verschillende 'hoeken' leverbaar. Deze 'hoeken' (10, 20 of 30 graden) worden bepaald door de hoek waarmee de rug ten opzichte van het hoofd staat als men in de auto zit. In een formuleauto ligt de rijder immers meer en is dus een 30◦ HANS-systeem veel beter geschikt dan een 20◦ HANS-systeem dat weer beter is bij toerwagens. Ook zijn HANS-systemen in drie verschillende maten leverbaar; dit zijn breedtematen (S, M, L).

Kenmerkend voor het Hybrid-systeem van Simpson is een schouder/nekharnas, dat door meerdere gordels aan het lichaam is bevestigd. Het grote verschil is dus het ontbreken van de 'vorken' over de schouders. Dit systeem kent verschillende maten, van XS t/m XL. De pasvorm is van groot belang voor de werking van het systeem. Het voordeel van Hybrid is dat het ten opzichte van de conventionele systemen wat meer draagcomfort lijkt te hebben.

Waar dient op gelet te worden? Uiteraard ligt een deel van het antwoord bij de gebruiker. Een 'niet lekker' zittend systeem duidt vaak op een 'verkeerd' systeem of een verkeerde toepassing. Het juiste type veiligheidsgordels dient correct te zijn gemonteerd, maar ook zijn de gordelgaten in de stoel van belang. Het is vanzelfsprekend dat de correcte, voor FHR-systemen geschikte helm dient te worden gebruikt.

Een groot gedeelte van deze informatie wordt omschreven in de door de KNAF uitgegeven folder 'FHR in de praktijk'. Daarnaast is de praktische informatie te vinden in de volgende technieklijsten:
Technieklijst-29 ( FHR systemen 8858-2002 en 8858-2010)
Technieklijst-41 ( Helmen 8858-2002 en 8858-2010)

De KNAF heeft een folder uitgegeven met instructies hoe men optimaal gebruik dient te maken van het Frontal Head Restraint (FHR) systeem. Enkele jaren geleden introduceerde de FIA nieuwe richtlijnen en er zijn nu verschillende systemen op de markt, zoals het welbekende HANS-systeem, maar ook de Simpson Hybrid.

In de folder verklaart de Technische Commissie van de KNAF de montage van de veiligheidsgordels nader en wijst op het belang van een goed gebruik van deze veiligheidsmaatregelen. Verder is het aangeraden om de FIA 'Driver's handleiding voor veilige autosport' van de KNAF website te downloaden.

Bekijk de KNAF folder hier
Bekijk de FIA Handleiding "Guide for the use of HANS in international motorsport" hier

Kijk ook eens naar de "drivers guide to safe motorsport"

Handige links

Inloggen mijn KNAF