The Winter Trial 2017 kiest voor RallySafe

20.Winter Trial- 2010
Op zondag 22 januari gaat The Winter Trial 2017 van start, een regularity rally die van Maastricht, via Tsjechië, naar Oostenrijk voert. Bij deze wedstrijd gaat het niet om de hoogste topsnelheid, maar om precisie. Wie weet het beste een gemiddelde snelheid aan te houden en welke navigator kan het beste kaart lezen en komt op de vastgestelde tijden bij de controleposten aan? Uiteraard staan plezier en veiligheid hoog in het vaandel. Vandaar dat de organisatie er voor heeft gekozen in zee te gaan met RallySafe.

RallySafe is een systeem dat in Australië is ontwikkeld. Het waakt onder andere over de veiligheid van de deelnemers. Bij een zwaar ongeval bijvoorbeeld zal het systeem volledig autonoom de wedstrijdleiding waarschuwen, zodat hulpdiensten snel naar de exacte ongevalslocatie kunnen worden gedirigeerd, vaak nog voordat de auto stil komt te liggen. Daarnaast kan RallySafe worden ingezet om ook de tijdwaarneming te verzorgen. Het systeem maakt niet alleen gebruik van een 3G of 4G datanetwerk, maar ook van het satellietennetwerk Iridium. Daardoor blijft het mogelijk, ook daar waar een mobiele datanetwerk geen dekking heeft, de deelnemers toch exact te volgen.

"RallySafe is hét systeem bij uitstek om een regularity rally als The Winter Trial te ondersteunen," zegt Hans Poortman, eigenaar van RallySafe Nederland. "In afgelegen gebieden is vaak geen bereik via een 3G of 4G verbinding en dan is Iridium een grote uitkomst. Met een grote mate van precisie kunnen de deelnemers hoe dan ook gevolgd blijven worden."

"Moderne navigatiehulpmiddelen zijn in The Winter Trial niet toegestaan en de deelnemers moeten met kaarten en kaartfragmenten zelf hun route bepalen," vult organisator Bart Rietbergen aan. "Daarbij passeren ze alles bij elkaar toch enige honderden bemande en onbemande controleposten. Met het systeem van RallySafe kan relatief eenvoudig gekeken worden of de deelnemers ook daadwerkelijk alle (on-)bemande en verborgen posten hebben aangedaan. Voorheen kon dat alleen achteraf, nadat de deelnemers de huidige GPS loggers na de finish hadden ingeleverd. Nu weten we het eigenlijk direct. Het maakt het voor de organisatie ook eenvoudiger om veel meer verborgen of onbemande controles in te richten. Hierdoor telt The Winter Trial 2017 nu ruim 250 bemande en onbemande controles."

"Er wordt de afgelopen tijd veel over track-and-trace systemen in de rallysport gesproken. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat een systeem als RallySafe nog altijd niet algemeen geaccepteerd is. Het biedt alles wat je nodig hebt om alle aspecten van een wedstrijd te kunnen monitoren," gaat Bart verder. "Toen ik zag wat het systeem kon, was er maar één beslissing mogelijk: dit moeten we invoeren in The Winter Trial!"

The Winter Trial 2017 wordt verreden in twee klassen: een Club en Trial klasse, waarbij de Trial klasse een aantal extra proeven in het donker zal rijden. Beide klassen mogen bogen op een flink startveld met auto's van diverse pluimage. Voor de Club klasse mogen de auto's niet jonger zijn dan 31 december 1979 zijn en voor de Trial klasse moeten ze zelfs van vóór 31 december 1976 zijn.

Nadat de deelnemers ongeveer 2300 kilometers hebben afgelegd, eindigt de wedstrijd op vrijdag 27 januari in het Oostenrijkse Sankt Wolfgang. Daar zal tijdens het afsluitende diner de prijsuitreiking plaatsvinden.

Handige links

Inloggen mijn KNAF