Formule 4

In 2016 is het voor Nederlandse en Belgische rijders weer mogelijk om binnen de BeNeLux een formulewagenkampioenschap te rijden. De KNAF geeft vol gas om Formule 4 naar Nederland en België te halen. Doelstelling is om een kampioenschap neer te zetten conform de richtlijnen van de FIA, waarbij kan worden gekozen voor een academy-structuur. Op zaterdag 19 september presenteerde de KNAF haar BeNeLux plannen voor 2016. Waarbij één van de drie gepresenteerde klassen Formule 4 was. Bekijk HIER de perspresentatie terug!

De academy-structuur houdt in dat er één of meerdere teams de auto's tegen een vooraf afgesproken prijs gaan runnen. Deze opzet wordt versterkt doordat jonge monteurs en engineers van auto-technische scholen de kans krijgen om onder de vleugels van ervaren engineers uit te groeien tot gewilde krachten in autosportland. De rijders krijgen hiermee een optimale ondersteuning en rouleren gedurende het seizoen tussen engineers en monteurs waardoor teams, engineers en monteurs een neutrale partij vormen in het kampioenschap.

Afhankelijk van de vraag vanuit de markt wordt gedacht aan een academy-structuur in twee varianten. Optie één is dat rijders zelf een Formule 4 auto kopen en die bij het team onderbrengen voor onderhoud en reparatie. Deze constructie is mogelijk vanaf vier inschrijvers. Optie twee is dat rijders de auto huren bij de organisatie. Deze optie is vanaf meerdere rijders mogelijk.

Derde optie is dat rijders met een eigen team inschrijven. Hierbij geldt de verplichting om bepaalde data van de auto vrij te geven. Mocht er voldoende belangstelling zijn voor deze derde optie dan geldt de verplichting om data vrij te geven voor alle rijders en teams. Dit maakt de controle op gelijkheid makkelijker en heeft als voordeel dat rijders van elkaars data kunnen leren. Dit past volledig binnen de academy gedachte.

Auto's
Voor welke optie of combinatie van opties uiteindelijk wordt gekozen is afhankelijk van de interesse vanuit deelnemers. De keuze voor chassis en motor niet. Het kampioenschap sluiten zich aan bij het Duits, Italiaans en Noord-Europees Formule 4 kampioenschap. Dit betekent dat ook in de BeNeLux-zone met een Tatuus chassis met Abarth motor wordt gereden.

Dit heeft als voordeel dat rijders de mogelijkheid hebben om kampioenschappen te combineren, of te starten in de BeNeLux en vervolgens deel te nemen in het Duits of Italiaans Formule 4 kampioenschap. Tatuus en Abarth hebben al bevestigd dat tijdens alle BeNeLux wedstrijden een service truck aanwezig is, mits wedstrijden niet samenvallen met de data van het Duits en Italiaans Formule 4 kampioenschap.

Voor meer informatie download HIER de Tatuus brochure.

Circuits en kalender
Uitgangspunt van de nog samen te stellen kalender voor 2016 is dat het BeNeLux kampioenschap verreden wordt over 6 of 7 evenementen, op 5 verschillende circuits in 3 landen. Bij de samenstelling wordt rekening gehouden met het Duitse en Italiaanse Formule 4 kampioenschap. Bij voldoende belangstelling vanuit deelnemers is het BeNeLux kampioenschap in 2016 in ieder geval te zien op de circuits van Zandvoort, Assen (Nederland) en Spa-Francorchamps en Zolder (Belgïe). Daarnaast is er de intentie om één wedstrijd in Duitsland te organiseren. Met de Duitse ADAC wordt gesproken over een gezamenlijke race op Spa-Francorchamps.

Kostprijs auto en inschrijfgeld
Bij de introductie van Formule 4 heeft de FIA aangegeven dat een seizoen maximaal 100.000 euro – exclusief schades - mag kosten en heeft om die reden de prijs van chassis, motor, onderdelen en inschrijfgeld voorgeschreven. Het BeNeLux Formule 4 kampioenschap streeft naar een prijsrange van tussen de 70.000 en 100.000 euro exclusief BTW en schades. De belangrijkste door de FIA vastgestelde prijzen (excl. BTW) voor 2016 zijn:

Chassis                                                 € 33.000
Abarth Motor                                        € 9.500
Data logging en paddle shift systeem        € 5.000
Inschrijfgeld                                          € 5.000

Per raceweekend zijn slechts 6 banden toegestaan. Een motorrevisie - benodigd na 10.000 km - kost +/- € 4.000. Zie www.fia.com voor meer informatie en het FIA F4 homologatie reglement 2016 voor de volledige prijslijst.

Download HIER het Formule 4 homologatie reglement 2016, inclusief Appendix I met actuele prijzen.

Talentontwikkelingsprogramma
De F4-rijders in het BeNeLux kampioenschap kunnen verder rekenen op een fysiek, mentaal en media begeleidingsprogramma vanuit de KNAF (ook de Belgische deelnemers). Dit om de rijders – die veelal aan het begin van hun autosportcarrière staan – te laten ervaren hoe belangrijk het is om scherp en fit aan de start te verschijnen.

Hoe nu verder?
De voorinschrijving van het BeNeLux kampioenschap is per heden geopend en sluit op 15 december 2015. De ondergrens is gesteld op 12 inschrijvingen. Aanvullende Informatie opvragen of inschrijven kan per e-mail bij m.vanwesenbeeck@knaf.nl . De inschrijving is pas definitief nadat er een aanbetaling is gedaan van 2.500 euro (50% inschrijfgeld). Dit bedrag wordt afgetrokken van het definitieve inschrijfgeld en bij onverhoopt geen doorgang vinden van het kampioenschap uiteraard geretourneerd.

Fotoboek Autorensport