KNAF-rallytalent Mats van den Brand en zijn navigator Martijn Wydaeghe wisten van te voren dat de WK-Rally van Finland een enorme uitdaging zou worden. Anders dan de overzichtelijke rally's in Portugal en Polen bestaan de proeven in Finland uit moeilijke, vaak blinde bochtencombinaties die veel ervaring vereisen. Van den Brand en Wydaeghe kregen te maken met de nodige tegenslagen en finishten de Drive Dmack Fiesta Trophy als zesde van de tien equipes. 'Ik wil mij meten met de top drie, dus ben ik erg teleurgesteld. De volgende WK-rally is in Duitsland op bekender terrein en daar willen we goed scoren', kijkt Van den Brand toch positief vooruit.
Na een prima testdag op donderdag en een goed gevoel over de gemaakte pacenotes begonnen Van den Brand en Wydaeghe op donderdagavond enthousiast aan de showproef. Het enthousiasme was echter van korte duur, want na het raken van een muurtje waren de kansen op een goede klassering verkeken. "Ik was aan het denken hoe ik de bochten het beste zou kunnen nemen en dat moet ik kennelijk niet doen. Gewoon focussen op het rijden zelf, dan gaat het wel goed", verweet van den Brand zichzelf de gemaakte fout.
Als tiende en laatste begonnen Van den Brand en Wydaeghe de tweede dag, in de wetenschap dat een topklassering in Finland erg moeilijk zou worden. Nu toonden het KNAF-talent en zijn navigator dat met hen absoluut rekening gehouden dient te worden, want na een serie foutloze proeven eindigden zij de dag als zesde.
Een lekke band in de derde proef op zaterdagochtend kreeg het Nederlands-Belgische duo niet klein. "We hadden door kunnen rijden, maar dan was de kans op schade erg groot. Vandaar dat we zelf op de proef de band hebben verwisseld en ook dat was erg leerzaam." Daarmee was het technische leed nog niet geleden, want een proef later miste Van den Brand een bocht waarbij hij de draagarm van zijn Fiesta 1.0 Ecoboost brak. "We konden niet verder en zouden moeten wachten om opgehaald te worden. Gelukkig mocht ik bij een boerderij vlakbij lasapparatuur lenen en daarmee heb ik de draagarm gerepareerd. De proef was echter wel over, want ook de aandrijfas was gebroken. Maar zo kon de auto in elk geval weer rollen en hersteld worden voor de laatste dag."
Op zondag wilde Van den Brand niet te hard van stapel lopen, waardoor de eerste proef eigenlijk te langzaam ging. De tweede proef had hij het goede ritme weer te pakken en reed hij prima tijden, slechts enkele seconden langzamer dan de leiders. "Gelukkig hebben we de laatste dag wel veel kilometers kunnen maken, zo eindigen we deze rally tenminste goed. De volgende WK-rally in Duitsland willen we er echt staan. Zowel Martijn als ik hebben in dat gebied eerder gereden, zij het niet samen, dus we hopen daar met de toppers mee te kunnen. Ik ben wel ziek van deze rally in Finland, omdat ik me realiseer dat ik zelf fouten heb gemaakt. Maar ik heb ontzettend veel geleerd. Voor volgend jaar neem ik deze ervaring mee en zal het anders worden", sluit Van den Brand zijn Finse avontuur af. "Ik ben KNAF Talent First, Verkooijen Rally Sport en haar partners en M-Sport/Dmack weer ontzettend dankbaar voor hun support.