Op donderdag 22 maart vertrokken we vanuit een regenachtig Maastricht voor de 14e Coppa d’Europa. Tot de middaglunch op de Nürburgring hebben we verschillende kaartleesopdrachten gehad waaronder bol-pijl langste route, punten-pijlen en grensbenadering, deze zullen in de meeste secties steeds terug komen. De route liep over de Hoge Venen in België waardoor we op de hoger gelegen delen hiervan nog flink wat sneeuwweggetjes hebben gehad, echter nog steeds met regenval. Vanuit de Nürburgring zijn we met ongeveer dezelfde kaartleesopdrachten, met de nodige valstrikken van René Smeets, richting Weinheim gegaan, waar de 1e overnachting was.
Na aankomst werd in de bar, onder het genot van een of meerdere glazen, de route met de andere deelnemers geëvalueerd, want na 472 km had éénieder wel iets meegemaakt. Het hotel was weer helemaal top alsook het eten.
Op vrijdag 24 maart vertrokken we wederom om 8:50 vanuit Weinheim met laaghangende bewolking richting Rothenburg ob der Tauber.
De kaartleesopdrachten waren wederom afwisselend zoals de dag ervoor en voerde ons door een geweldig gebied met mooie wegen door dorpjes, waar zelfs nagenoeg geen verkeer was.
De lunchlocatie was binnen de oude stadsmuren.
Na de lunch zijn we richting Regensburg gereden over geweldige weggetjes door bosrijk gebied waar ook hier nog sneeuw lag. Na aankomst werden in de bar weer de nodige verhalen verteld, we hadden nu in het totaal 972 km gereden. Het hotel was ook weer geweldig. Bij de organisatie was ook een Marshall, die de wagens bewaakte gedurende de nacht en dit gaf toch wel een geruststellende gedachte tijdens onze nachtrust.
Op zaterdag 25 maart vertrokken we voor de laatste loodjes. Vanuit Regensburg ging het naar Tsjechië via een lus door Oostenrijk. Gedurende
deze 5e sectie kwamen wij door hoog gelegen ski gebieden (1000 meter) waar iedereen verbaast stond te kijken. Dit was wederom een geweldige
route met overal nog veel sneeuw op zowel wegen als de rest van de omgeving en op sommige plekken reed je tussen een wal van sneeuw.
Er werd nu een nieuwe kaartleesopdracht toegevoegd en wel route op kaart.
Hierbij moest je vanuit een geschreven tekst de route intekenen op kaart. Deze routes waren geweldig langs nu nog bevroren meren. De lunch in Tsjechië was in Volary, waar we door de plaatselijke inwoners hartelijk ontvangen werden.
Na de lunch ging het steeds verder Tsjechië in en werden dorpjes en bewoners steeds sporadischer. Kwam je door dorpjes dan werd er gezwaaid, gejuicht en natuurlijk foto’s gemaakt. Op de finishlocatie te Ceské Budejovice (Budweis) werden we ontvangen, na 1354 km. gereden te hebben, met een glas prosecco.
Na het laatste diner met zijn allen werd de prijsuitreiking gedaan waarbij de prijzen weer in overvloed waren. De besten in hun klasse kregen zelfs een overwinningskrans.
Voor de volledigheid wil ik nog vermelden dat er in iedere sectie, waarvan er zes waren in de route, regularity’s waren opgenomen, minimaal twee per sectie. Deze moesten gereden worden met een gemiddelde van 50 km/h. wat goed haalbaar was en met een maximale lengte van 20 km.
Helaas hebben zeven teams de finish niet gehaald vanwege technische problemen met de auto.
Mag ik als laatste de organisatie bedanken voor de route en accommodaties, die ze ons voorgeschoteld hebben. Een woord van dank ook aan alle Marshalls. Ze verdienen alle lof in deze geweldige en vriendschappelijke rally. Mijn vrouw en ik zullen volgend jaar in 2019 met de jubileumuitgave wederom aan de start verschijnen.
!!!CHAPEAU!!!